diumenge, 7 de maig del 2017

Un tast del relat de Matilde Nuri a SI ES FA FOSC








    Com seran els colors a partir d’ara? Fa dues setmanes, es dedicava a pintar quadres, gaudia de l’expressió artística. Ara no hi veu un borrall. És cec. Per més que no admeti de cap manera referir-se a la seva persona amb aquest terme. Cec? Sí, cec. Sense esperança? «Val més acceptar-ho», pensa. Qualsevol altra cosa seria negar l’evidència. Salta als ulls de la gent el bastó blanc per caminar, els vidres negres a les ulleres.
     —Fa gràcia i tot, oi, Trevor? Ara que el sol no pot enlluernar-me, m’han prescrit ulleres fosques. Ja em diràs si aquesta no és una bona ironia.

7 comentaris:

  1. ui, havia entrat a posar el guionet i, per art de màgia, ha sortit el guionet ;)

    ResponElimina
  2. Com es deu imaginar els colors, algú que no els pot veure? Sempre he tingut aquesta inquietud. I tanmateix, sé que hi ha cecs (suposo que de naixement) que són capaços de descriure els colors. Vaig conèixer una noia, la Maria, que ja va néixer cega, que sabia distingir les liles blanques de les liles de color lila només per l'olor. Jo trobava l'olor exactament igual!

    ResponElimina
    Respostes
    1. però també és bona aquesta pregunta quan la fas a un vident: com t'imagines els colors, tu? perquè mai no sabem si coincidim en la percepció

      interessant, aquest exemple, el color associat a olors
      i també a temperatures i a textures, per distingir
      .

      Elimina
  3. Les persones que "perden" sentits, es fan fortes en els altres, si tenen un cor bo. Aprenen les olors delicioses i entenen el tacte. La vista no els fa confondre. I també saben trobar el contacte del pensament.
    Una vegada, jo vaig aixecar-me del llit i tenia els "sentits" canviats. La música eren colors, i l'olfacte m'entrava per la pell. Vaig comprendre que vivim en "presons" sensorials. No anava dopada ni res, suposo que a l'aixecar-me de cop estava en aquell impasse del son i la vigília: la zona estranya. Hi ha coses que no es poden explicar, només sentir.

    ResponElimina
    Respostes
    1. tenim mecanismes per adaptar-nos a situacions noves o canviants, o per mirar de sortir d'aquestes presons sensorials que comentes
      uf! de fet, per sortir de tota presó
      .

      Elimina
  4. Gairebé em fa recança pensar en els cecs, tenint davant com tinc aquesta extensió de mar amb les seves variacions constants.
    Un artista pintor que es queda cec, penso que pot fer meravelloses combinacions sols saber on té ordenats els colors. La memòria l'ajudarà, amb ulleres o sense.

    ResponElimina
    Respostes
    1. a mi em fa recança pensar en els que no volen veure

      recordo amb afecte quan vaig estar en una classe d'infants cecs, hi havia un silenci especial perquè tots treballaven molt concentrats

      estimada Olga i aquesta immensitat de blau que sempre associo a la teva persona, una abraçada

      Elimina